Tatranská Lomnica - Skalnaté pleso - Lomnický štít

Visutá lanovka na druhý najvyšší vrchol Vysokých Tatier a donedávna svetový unikát.

Základné informácie:
  • bola vybudovaná v 30. rokoch 20. storočia, 
  • ešte donedávna držala niekoľko svetových rekordov, kým ju neprekonala lanovka vo Francúzsku,
  • celková dĺžka trasy je až 6 km, má 4 stanice,
  • lanovka prekonáva 1 715 výškových metrov s max. sklonom 80 %,
  • úsek Skalnaté pleso a Lomnický štít má len 1 podperu a celkovú dĺžku 1 872 m,
  • aktuálne trvá jazda zo Skalnatého plesa na Lomnický štít 8,5 minúty, pričom prekonáte 855 výškových metrov,
  • lanovka je kyvadlová s nosnými, ťažnými a príťažnými lanami,
  • pôvodným zámerom bolo vybudovať lanovku na Gerlach, čo však nebolo realizovateľné, alebo aj na Slavkovský štít,
  • jedným z dôvodov bolo vybudovanie celoročnej meteorologickej stanice,
  • stavba už 1. úseku Tatranská Lomnica - Skalnaté pleso bola veľmi náročná, pracovalo na nej naraz aj 350 robotníkov, komplikácie spôsoboval vietor aj zima,
  • po vybudovaní lanovky na Skalnaté pleso sa začalo s výstavbou zjazdovej dráhy pre lyžiarov,
  • 2. úsek Skalnaté pleso - Lomnický štít sa normálne staval len od konca júna po začiatok novembra kvôli nepriaznivému počasiu, mimo tohto obdobia len s horským vodcom a výstrojom, ak bolo počasie priaznivé, napriek tomu si stavba vyžiadala dve obete,
  • materiál vynášali samotní robotníci za pomoci oceľového lana a dvoch krytých prístreškov na trase, išlo o vynášky ťažké 25 - 40 kg, ktoré niektorí zvládli vyniesť aj 3x za deň, neskôr sa vybudovala nákladná lanovka,
  • verejná prevádzka lanovky bola spustená 22. decembra 1937, stále však zápasila s rôznymi technickými problémami,
  • meteorologická stanica začala prevádzku v októbri 1940,
  • od mája 1941 začala lanovka vynášať materiál na stavbu hvezdárne a observatória, ktoré bolo otvorené 19. septembra 1943,
  • počas vojny a SNP lanovka nebola v prevádzke, bola čiastočne poškodená Nemcami, ktorí všade v Tatrách hľadali partizánov a mali v zámere dokonca ostreľovať budovu stanice na Skalnatom plese, do prevádzky na celom úseku bola opäť daná v roku 1947,
  • čiernym dňom lanovky bol 15. september 1973, kedy sa pretrhlo hrdzavé lano a spôsobilo odtrhnutie a pád lanovky cestou na Lomnický štít, zahynula 1 osoba a veľa sa zranilo, táto udalosť podnietila viaceré rekonštrukcie lanovky,
  • v 70. rokoch bola skonštruovaná obežná kabínková lanovka na Skalnaté pleso s väčšou prepravnou kapacitou, ktorá nahradila dovtedajšiu kyvadlovú, stanica v Tatranskej Lomnici bola presunutá západnejšie bližšie k Ceste Slobody, po vážnej nehode v roku 1992 bola zrekonštruovaná,
  • v roku 1999 bola lanovka z dôvodu technickej nespôsobilosti a nerentabilnosti vyradená z prevádzky, posledná jazda sa konala v 12. apríla 2005, 
  • následne lanovku prevzala spoločnosť Tatry Mountain Resorts, ktorá vykonala poslednú významnú rekonštrukciu - výmenu kabín v roku 2013 a je súčasným vlastníkom a prevádzkovateľom lanovky,
  • v zime je lanovka využívaná najmä lyžiarmi, zo Skalnatého plesa bola vybudovaná lanovka aj na Lomnické sedlo, odkiaľ vedie najťažšia čierna zjazdovka na Slovensku.
Prístup:
  • na lanovku sa nastupuje v Tatranskej Lomnici pri Infocentre.

Diskusia