K Zelenému plesu

7:00
trvanie

Základný popis

Stredne náročná túra k jednému z najkrajších plies v Tatrách spojená s prechodom cez Sedlo pod Svišťovkou. Na trase si možno oddýchnuť v Chate pri Zelenom plese.

Podrobný popis

Biela voda - Rázcestie nad Matliarmi - Rázcestie pri Šalviovom prameni (1:05 hod) - Kovalčíkova poľana (10 min) - Zelené pleso (1:15 hod) - Sedlo pod Svišťovkou (1:35 min) - Skalnaté Pleso (50 min) - medzistanica Štart (1:15 hod) - Tatranská Lomnica (50 min)

K Zelenému plesu možno prísť z viacerých východiskových bodov. Z Tatranských Matliarov vedie modrá značka, ktorá nás privedie k prvému rozcestníku - Rázcestiu pri tenise (915 m n. m.), ktoré je situované v blízkosti hotelov Hutník a Metalurg. Na rázcestí sa spája modrá značka so žltou, vedúcou z Tatranskej Lomnice. Modrá značka ďalej pokračuje cez les viditeľne zničený víchricou až k Rázcestiu nad Matliarmi (1 020 m n. m.). Na tomto rázcestí sa pripája žltá značka, ktorá vedie od Bielej vody, zastávky SAD. Tá je najčastejším východiskovým bodom. Nachádza sa tu tiež parkovisko, kde možno zaparkovať auto.

Od rázcestia pokračujeme po spoločnej trase žltej a modrej turistickej značky, pričom sa pridržiavame žltej značky. Modrá značka sa neskôr na Rázcestí pri Šalviovom prameni (1 200 m n. m.) odpája a vedie k Veľkému Bielemu plesu. Chodník nás vedie Dolinou Kežmarskej Bielej vody prevažne lesom. Kežmarská Biela voda má nádherné tyrkysové zafarbenie a pohľad na ňu túru veľmi spríjemňuje. Táto túra sa práve kvôli nádherným scenériám po ceste teší veľkej obľube turistov ale aj cyklistov, keďže chodník je aj cyklistickou trasou.

Po chvíli chôdze po žltej značke sa opäť dostaneme na rázcestie, kde sa pripája zelená značka, ktorá v kombinácii s modrou smeruje z Tatranskej Lomnice či Malej Svišťovky. Od rázcestia pri Kovalčíkovej poľane (1 226 m n. m.) pokračujeme stále po žltej značke do lesa. Neskôr sa les prerušuje a pred nami vidieť končiare Belianskych Tatier. Chodník je akousi hranicou medzi Vysokými a Belianskymi Tatrami.

Po výstupe prevažne po kamenistom chodníku opäť vojdeme do lesa, neskôr do kosodreviny. Prechádzame popri Kežmarskej Bielej vode. Zakrátko počuť hučanie z vodnej elektrárne na Zelenom plese (1 545 m n. m.). Pri ňom stojí rovnomenná Chata pri Zelenom plese (1 551 m n. m.), nazývaná tiež Brnčalova chata. Tu je možnosť občerstvenia pred výstupom do sedla. Nad plesom sa dvíha štíhla Jastrabia veža (2 137 m n. m.) a severná stena Malého Kežmarskeho štítu (2 514 m n. m.), ktorá je vysoká takmer 1 000 m.

Od plesa pokračuje žltá značka ďalej na Jahňací štít. Na Veľkú Svišťovku vedie červená turistická značka cez Dolinu Zeleného plesa. Pred samotným výstupom minieme ešte jedno menšie Čierne pleso. Za ním začína chodník prudko a strmo stúpať do sedla.

Hoci je výstup namáhavý, odmenou sú nám výhľady do doliny, na okolité štíty a na Belianske Tatry. Časť výstupu je zaistená reťazami. Po záverečnom výstupe sa dostaneme do Sedla pod Svišťovkou (2 023 m n. m.), odkiaľ možno vyjsť na vrchol Veľkej Svišťovky (2 038 m n. m.). Za pekného počasia možno badať vrcholy Kežmarských štítov. Od tohto bodu sa okolitá krajina náhle mení. Nachádzame sa v nehostinnom exponovanom pásme. Chodník nás vedie prevažne po skalnatých chodníkoch popod Huncovský štít cez Huncovskú vyhliadku (1 800 m n. m.). Odtiaľ možno dobre vidieť Popradskú kotlinu ale aj goralskú obec Lendak, ktorá leží na úpätí Spišskej Magury.

Po asi trištvrte hodine sa pred nami odkrýva Skalnaté pleso (1 751 m n. m.) s budovou Observatória. Tu sa pripája modrá značka, vedúca z Folvarskej (1 320 m n. m.) a Kovalčíkovej poľany popri Malej Svišťovke, ktorá Zelené pleso obchádza.

Od Skalnatého plesa do Lomnice zostúpime po zelenej značke okolo Skalnatej chaty z Rázcestia pri Skalnatej chate (1 718 m n. m.) prevažne po zjazdovke. Cestu si možno uľahčiť využitím visutej lanovky.

VARIANT:

Alternatívou je výstup aj na Malú Svišťovku (1 558 m n. m.), kde sa vyberieme od plesa po modrej značke. Na zelenú značku sa napojíme pri medzistanici Štart, odkiaľ zídeme do Lomnice. Táto túra trvá asi 8 hodín. Menej zdatní turisti sa môžu od plesa vybrať späť na Bielu vodu. Táto túra má celkovú dĺžku 4:40 hod.