Na Téryho chatu

7:50
trvanie

Základný popis

Stredne náročná túra na najvyššie položenú celoročne otvorenú chatu v Tatrách.

Podrobný popis

Starý Smokovec - Hrebienok (55 min) - Rázcestie nad Rainerovou chatou - Rainerova chata (20 min) - Rázcestie pod Zamkovského chatou (35 min) - Téryho chata (1:40 hod) - Rázcestie pod Zamkovského chatou (1:15 hod) - Lomnická vyhliadka - Rázcestie pri Skalnatej chate - Skalnatá chata - Skalnaté pleso (1 hod) - medzistanica Štart (1:15 hod) - Tatranská Lomnica (50 min)

Túra začína v Starom Smokovci (1 010 m n. m.), odkiaľ môžeme ísť na Hrebienok (1 285 m n. m.) pešo po zelenej značke okolo Smokoveckej kyselky striedavo po asfaltovej ceste alebo po teréne, kopírujúc trasu pozemnej lanovky. Peší výstup trvá 55 minút. Cestu si však môžeme uľahčiť vyvezením sa pozemnou lanovkou.

Od Hrebienka vedie viacero značkovaných chodníkov rôznymi smermi. Vybrať sa môžeme po červenej, ktorou nahliadneme do Veľkej Studenej doliny. Na rázcestí nad Rainerovou chatou (1 304 m n. m.) zídeme dolu modro značkovaným chodníkom k samotnej útulni. Rainerova chata (1 301 m n.m.), ktorá sa nachádza na Starolesnianskej poľane, je jedna z chát, ktoré môžeme po ceste vidieť a navštíviť. K dispozícii je tak viacero miest s možnosťou občerstvenia a oddychu. Neďaleko chaty sa nachádzajú vodopády Studeného potoka, kde sa určite odporúčame ísť pozrieť. Ďalej do ústia Malej Studenej doliny pokračujeme krátko po zelenej značke, ktorá sa zakrátko napája na červenú značku - Tatranskú magistrálu a ďalej pokračujú spolu až k Zamkovského chate.

Cesta vedie lesom, ponad Veľký Studený potok. Po ceste míňame jeden z vodopádov Studeného potoka - hučiaci Obrovský vodopád (1 330 m n. m.), ponad ktorý prejdeme lávkou. Pokračujeme ďalej po chodníku s miernym stúpaním. Z chodníka máme výhľad do doliny, kde možno zachytiť neďalekú Bilíkovu chatu a zrána počas jesenných dní aj inverziu.

Chodník vstupuje do príjemného lesa v Malej Studenej doline, kde po pár zákrutách prídeme až k Rázcestiu pod Zamkovského chatou a k samotnej Zamkovského chate (1 475 m n. m.). Malebnú horskú chatku určite odporúčame navštíviť. Od Zamkovského chaty pokračujeme ďalej po zelenej značke.

Chodník opäť vchádza do lesa, neskôr z lesa vystúpime do Malej Studenej doliny. Ďalej vedie dolinou popri Malom Studenom potoku prevažne kosodrevinou. Na okolitých skalách možno spozorovať kamzíky. Chodník pomaly stúpa do mierne exponovaného pásma s horskými lúkami. Skaly pred nami spolu vytvárajú útvar s názvom Veľký a Malý Hang. V lete cez ne tečie voda, v zime a začiatkom jari tu zvyknú padať lavíny.

Nasleduje záverečný výstup s väčším prevýšením s ešte niekoľkými menšími terasami, odkiaľ je nádherný výhľad na celú dolinu, v jeseni s častou inverziou. Zakrátko sme priamo pri chate. Téryho chatu (2 012 m n. m.) obklopuje päť Spišských plies. Napravo je možné vidieť vrchol Lomnického štítu či Pyšného štítu. Za chatou v pozadí sa vypína Ľadový štít.

Od Téryho chaty je možné pokračovať ďalej po žltej značke na Priečne sedlo alebo po zelenej značke cez Sedielko do Tatranskej Javoriny. K Zamkovského chate zostúpime dolinou po rovnakej trase. Cesta dolu trvá približne 1:15 hod. Od rázcestia pri chate sa možno vrátiť späť do Starého Smokovca (1:35 hod). Na Lomnicu pokračujeme ďalej po červenej značke. Chodník vedie lesom, neskôr sa odkrýva. Po chvíli sa prudkejšie ohýňa cez hrebeň Lomnického hrbu. Tento bod je veľmi pekným vyhliadkovým miestom s príznačným názvom Lomnická vyhliadka (1 529 m n. m.). Poskytuje tiež oddych v podobe prístrešku.

Po krátkej prestávke môžeme pokračovať po červenej značke až k Rázcestiu pri Skalnatej chate (1 718 m n. m.), kde sa napája zelená značka s Tatranskej Lomnice a odkiaľ je to už na skok ku samotnej Skalnatej chate (1 751 m n. m.). K Skalnatému plesu (1 751 m n. m.) vedie červená značka. Odporúčame sa prejsť okolo celého plesa. V prípade pekného počasia je vidieť aj Lomnický štít. Na jeho vrchol je možné vyviezť sa visutou lanovkou. Lanovka vedie aj na Lomnické sedlo, ktoré je situované z pohľadu zdola naľavo od Lomnického štítu. Po červenej značke je možné pokračovať ďalej do sedla pod Svišťovkou ku Chate pri Zelenom plese.

Návrat je možný buď po rovnakej trase do Starého Smokovca (2:25 hod) alebo sa dá zísť do Tatranskej Lomnice (850 m n. m.) po zelenej turistickej značke, zväčša kopírujúcej lyžiarsku zjazdovku. Zo Skalnatého plesa premáva tiež kabínková lanovka až do Lomnice s jednou medzistanicou Štart.

VARIANT:

Túra je možná aj v opačnom smere s prudším stúpaním prevažne popri lyžiarskej zjazdovke v Tatranskej Lomnici s časom dlhším asi o hodinu. Výstupy možno prekonať využitím lanových dráh.