Na Chopok z Jasnej

6:30
trvanie

Základný popis

Stredne náročná vysokohorská túra s väčším prevýšením a celoročným prístupom, ktorá ponúka výhľady na severnú Liptovskú i južnú Horehronskú stranu.

Podrobný popis

Mikulášska chata (Jasná) – Tri vody (0:50 hod.) – Sedlo Poľany (1:30 hod.) – Dereše, rázcestie (1:15 hod.) – Chopok (0:45 hod.) – Luková (0:45 hod.) – Pod Orlou skalou (0:30 hod.) – Mikulášska chata (0:45 hod.)

Od hotela Grand, nachádzajúceho sa v rekreačnej oblasti Jasná, prejdeme po ľavom brehu Vrbického plesa (1 113 m. n. m.) až k Mikulášskej chate, kde nás žltá značka naviguje smerom hore do Sedla Poľany (1 873 m. n. m.).

Najprv kráčame niekoľko minút po asfaltovej ceste, následne odbáčame a pokračujeme v zatiaľ minimálnom stúpaní nízkotatranským lesom. Spočiatku je lesná cesta široká, neskôr ju vystrieda užší kamenný chodník, ktorý je obzvlášť v letných mesiacoch mierne šmykľavý. Zhruba po trištvrte hodine sa dostávame k rázcestiu s názvom Tri vody. Toto označenie je príznačné, pretože v tejto časti sa spájajú tri horské potoky vyvierajúce spod Poľany. Odtiaľto plynulo prechádzame do pásma kosodreviny, chodník je skalnatý a stúpanie o začína byť strmšie. Vpredu vidíme hrebeň Nízkych Tatier a z druhej strany sa nám začínajú vynárať prvé výhľady na Západné Tatry. Po prejdení kosodreviny sa dostávame do hôľnatého trávnatého terénu, kde absolvujeme zopár mierne náročných serpentín so zakončením v sedle Poľany. Tu sa naskytá výhľad na severnú i južnú stranu Nízkych Tatier. Toto miesto je tiež vhodné na krátky oddych pred posledným úsekom cesty na Chopok.

Zo sedla pokračujeme už len po nízkotatranskom kľukatom hrebeni. Vydáme sa doľava, smerom na východ, po červenej značke. Nenáročným stúpaním, v trvaní zhruba jednej hodiny, prechádzame po skalnato-trávnatej ceste cez Dereše (2 004 m. n. m.), kde je často možné pozorovať nebojácnych kamzíkov. Miestami kráčame aj po kamennom chodníku a už z diaľky vidíme lanovku. Po príchode k nej sa vyberieme na samotný vrchol Chopku - tretieho najväčšieho vrchu v Nízkych Tatrách (2 024 m. n. m.), ktorý ponúka dychberúci pohľad na všetky svetové strany. Pri dobrej dohľadnosti je možné na severnej Liptovskej strane vidieť Liptovskú Maru v pozadí so Západným Tatrami a Chočskými vrchmi.

Pod Chopkom je Kamenná chata, v ktorej sa môžeme občerstviť. Okrem gastronomických služieb poskytuje aj možnosť núdzového ubytovania. Občerstvenie ponúka tiež vyhliadková reštaurácia Rotunda s exkluzívnym 360-stupňovým panoramatickým výhľadom. Na jej terase je umiestnená obľúbená atrakcia turistov – socha Draka Damiána.

Ako spiatočnú cestu do Jasnej volíme modro značkovaný turistický chodník, ktorý sa kľukatie prudko dole popod lanovku. Približne po trištvrte hodine strmšieho klesania prichádzame k rázcestiu Luková a zatáčame doľava. Pokračujúc po červenej trase míňame ďalšie rázcestie Pod Orlou skalou. Odtiaľ nás opäť modrá značka vedie k začiatočnému bodu, Mikulášskej chate.

Variant:

Trasa môže byť realizovaná aj v opačnom smere s približne rovnakým časovým trvaním s tým, že úsek Luková – Chopok je najstrmší.

Tiež je možné obojsmerne prejsť po červenej značke medzi rázcestiami Tri vody a Pod Orlou skalou a pokračovať v trase smerom hore alebo dole.