Na Ďumbier a Chopok z Trangošky

8:05
trvanie

Základný popis

Pomerne nenáročná túra prevažne po hrebeni Nízkych Tatier po pohodlných chodníkoch s ľahkou orientáciou. Na ceste je možné občerstviť sa v horských chatách.

Podrobný popis

Chata Trangoška - Horný salaš / odbočka k Jaskyni mŕtvych netopierov (45 min) - Chata M. R. Štefánika (1:05 hod) - Rázcestie na Krúpove sedlo (20 min) - Krúpove sedlo (30 min) - Ďumbier (45 min) - Krúpove sedlo (30 min) - Demänovské sedlo (45 min) - Kamenná chata pod Chopkom - Chopok (1:15 hod) - odbočka na Chopok (1:15 hod) - Kosodrevina (10 min) - Srdiečko (30 min) - Chata Trangoška (15 min)

Túra sa začína pri Chate Trangoška (1 120 m n. m.), ktorá leží v Trangošskej doline. Pri chate je možnosť parkovania. Od parkoviska prejdeme okolo chatky, kde bola niekedy správa NAPANT-u a pomaly začneme stúpať popri potôčiku Bystrianka do lesa po zelenej turistickej značke. Stúpanie je hneď od začiatku prudkejšie. Chodník vedie najskôr lesom, neskôr horskými lúkami. Naskytajú sa nám výhľady do Trangošskej doliny.

Po chvíli prídeme k Hornému Salašu, na odbočku k Jaskyni mŕtvych netopierov, kde si možno vopred telefonicky dohodnúť exkurziu. Jedná sa o jedinú sprístupnenú vysokohorskú jaskyňu, ktorá je súčasťou Ďumbierskeho krasu. Cesta na Ďumbier pokračuje ďalej po zelenej značke po hrebeni vrchu Veľký Gápeľ.

Po skoro 2 hodinách stúpania prídeme ku Chate M. R. Štefánika (1 728 m n. m.). Chata má veľmi príjemný a útulný interiér. Poskytuje možnosť občerstvenia na trase. V zime je okrem turistov často navštevovaná skialpinistami, ktorí smerujú s lyžami k Ďumbieru. Pri chate sa nachádza rozcestník s množstvom turistických trás. Na Ďumbier vedie červená turistická značka.

Od chaty pokračuje chodník ďalej vysokohorskou lúkou. Po asi 20 minútach výstupu prídeme k Rázcestiu na Krúpove sedlo, odkiaľ sa vyberieme po červenou a zelenou farbou značkovanom chodníku na Krúpove sedlo (1 922 m n. m.). Po ďalších asi 45 minútach túry po hrebeni Nízkych Tatier dosiahneme vrchol Ďumbiera (2 043 m n. m.). Na vrchole je zasadený pamätný dvojkríž a pomník. Z jeho vrcholu máme ako na dlani celé Slovensko. Vidieť Vysoké Tatry a celú Podtatranskú kotlinu, Levočské vrchy, Slovenské rudohorie, Horehronské podolie, Slovenské stredohorie, Malú Fatru, Oravskú Maguru, Chočské vrchy a pod. Severné steny Ďumbiera spadajú do príkrych žľabov. Často na vrchole a pod ním stretnúť kamzíkov.

Z Ďumbiera sa dá vrátiť späť k Trangoške za asi 2:25 hod.

Na Chopok pokračujeme ďalej od Krúpovho sedla po hrebeni a červenej značke na Demänovské sedlo (1 756 m n. m.). Po vyše hodinovej túre sa dostaneme ku Kamennej chate pod Chopkom (2 000 m n. m.), odkiaľ možno vystúpiť až na samotný Chopok (2 024 m n. m.). Z Chopka sa možno vydať do doliny po južnom svahu buď peši po žltej značke popri lyžiarskej zjazdovke cez Kosodrevinu alebo kabínkovou lanovkou. Od údolnej stanice lanovky pri Srdiečku (1 216 m n. m.) je to už len 15 minút chôdze k Trangoške.

VARIANT:

Túru možno absolvovať aj v opačnom smere.

Poistenie

axa logo
AXA cestovné poistenie
zľava 50% na poistenie

Galéria

Miesta na mape

Najvyšší vrch Nízkych Tatier s výhľadom na široké okolie.
    Tretí najvyšší vrchol Nízkych Tatier, na ktorý sa môžete vyviezť aj lanovkou.
    Horské sedlo, ktoré míňate po ceste na strechu Nízkych Tatier.
    Príjemná chata na hrebeni Nízkych Tatier, ktorá poskytuje ubytovanie a občerstvenie.
    Tretia najvyššie položená vysokohorská chata na Slovensku.
    Chata poskytujúca možnosť ubytovania ale aj občerstvenia na južnej strane Chopku.
    Trávnaté horské sedlo na hrebeni Nízkych Tatier.