Na Kriváň zo Štrbského Plesa

8:35
trvanie

Základný popis

Náročná vysokohorská celodenná túra, na ktorej prekonáte pomerne veľké prevýšenia. Na ceste nie je možnosť občerstviť sa v horských chatách.

Podrobný popis

Štrbské Pleso - Rázcestie pod Furkotskou dolinou (40 min) - odbočka na Biely Váh - Jamské pleso (30 min) - Rázcestie pod Kriváňom - Kriváň (3 hod) - Jamské pleso (2:15 hod) - Odbočka na Biely Váh (10 min) - Rázcestie Jamrichovo (50 min) - Štrbské Pleso (1:10 hod)

Túra sa začína pri Štrbskom plese. V blízkosti juhozápadného brehu za hotelom Solisko sa nachádza rozcestník s turistickými značkami. Treba zvoliť červenú značku - Tatranskú magistrálu smerujúcu k Rázcestiu pod Furkotskou dolinou (1 457 m n. m.). Odtiaľ pokračujte ďalej lesom, ponad ešte malý potok Biely Váh popri Odbočke na Biely Váh (1 458 m n. m.) až k prvému zaujímavejšiemu bodu na ceste - Jamskému plesu (1 448 m n. m.). Hoci chodník pleso obchádza, odporúčame sa k nemu určite ísť pozrieť.

Pred Jamským plesom sa nachádza prístrešok, kde je možnosť oddychu a občerstvenia. Treba však byť veľmi opatrný a aj rýchly, pretože miesto je často navštevované medveďmi. Tie by mohli zacítiť vôňu jedla, pribehnúť a obrať Vás o zásoby na túru, ktoré budete potrebovať.

Na trase od odbočky až k plesu sa stretáva červená značka s modrou, vedúcou od Rázcestia Jamrichovo. Od Jamského plesa treba nasledovať už modrú značku, ktorá vedie Važeckou dolinou.

Nasleduje dlhšia túra už pásmom kosodreviny s postupnými náznakmi exponovaného pásma. V týchto miestach môžete natrafiť aj na pasúce sa kamzíky. Taktiež sú tu pekné miesta vhodné na oddych a občerstvenie. Už z tejto nadmorskej výšky je pekne vidieť na Západné Tatry na ľavej strane, Nízke Tatry oproti a v prípade pekného počasia môžete zachytiť aj Zelené Krivánske pleso na pravej strane v doline. Po ďalšom únavnejšom výstupe sutinovým žľabom dosiahneme Rázcestie pod Kriváňom (2 140 m n. m.), kde sa stretávajú dve turistické trasy vedúce na Kriváň - modrá značka od Jamského plesa a zelená značka od Troch Studničiek pri Podbanskom, ktorá sa pripája z ľavej strany zo západu. Odtiaľ pokračuje trasa už len po modrej značke vysoko exponovaným pásmom. Nasleduje výstup do Daxnerovho sedla až na akýsi predvrchol - Malý Kriváň (2 335 m n. m.). Stúpanie je tu strmé, lezie sa po skalách, a preto je treba dodržiavať vždy tri záchytné body. Najmä počas víkendov a za pekného počasia, kedy si túru na Kriváň vyberá veľa ľudí a chodník je plný, je treba zvýšiť opatrnosť.

Po asi hodine výstupu od rázcestia sme na vrchole Kriváňa (2 494 m n. m.). Nachádza sa tu pamätný kríž a schránka s pamätným zošitom, kde je možné sa podpísať. V prípade jasného počasia sú z vrcholu krásne výhľady na všetky strany. Na západnej strane sa rozprestiera Liptov s Liptovskou Marou, napravo Západné Tatry. Na ľavej strane je nádherný výhľad na štíty Vysokých Tatier a poľských Tatier, na juhu vidno Nízke Tatry s Ďumbierom a Chopkom. Od nich naľavo sa vyníma Kráľova hoľa s televíznou vežou na vrchole.

Zostup z vrcholu je po trase výstupu. Postupne zostúpime zo sutinového pásma do kosodreviny. Schádzame po horských lúkach, kde si ešte môžeme vychutnať okolité výhľady. Po čase sa dostaneme do lesa. Pri Jamskom plese sa môžeme rozhodnúť pre dva varianty. Prvý vedie po trase výstupu, po červenej značke cez Rázcestie pod Furkotskou dolinou (spolu 7:40 hod). Druhý od Odbočky na Biely Váh po modrej značke, ktorá vedie ponad Biely Váh na Rázcestie Jamrichovo (1 220 m n. m.). Odtiaľ nás k Štrbskému plesu privedie zelená značka.

Poistenie

axa logo
AXA cestovné poistenie
zľava 50% na poistenie

Galéria

Miesta na mape

Jeden zo symbolov Slovenska. Tento vrchol patrí k najvyšším v Tatrách a je dominantou západnej časti Vysokých Tatier.
    Menšie pleso, nachádzajúce sa vo Važeckej doline, je príjemnou prestávkou po ceste na Kriváň.
    Menej výrazný vrch nachádzajúci sa v tieni dominantného štítu Kriváň.
    Pleso, nachádzajúce sa v rovnomennej tatranskej osade, je druhým najväčším na Slovensku. Prístupné je autom, verejnou dopravou aj peši.
    Turisticko-rekreačné stredisko a najvyššie položená osada vo Vysokých Tatrách.